nuffnang

kata-kata indah

"loving you is a crime, then prisons me"

Wednesday, March 16, 2011

aku di jepun

Assalamualaikum

Pergh dah lama giler gua tak update blog kesayangan gua. well, gua baru je sampai Malaya 2 hari lepas. kena jag lag sekali rasa malas pulak nak update blog. So kali ni gua nak bercerita apa yang gua lalui semasa perjalanan gua dari tsuyama ke Malaya. Bak orang omputeh kata “from tsuyama with love”. Hehe

Macam biasa gua dari tsuyama gerak ke Tokyo menggunakan bas. Perjalanan sejauh 700km itu mengambil masa hanya 7 jam. Bila gua sampai Tokyo atau lebih tepat Shinjuku, gua rasa dah macam bandar mati. Sapa pun takdak kecuali gua dan kawan-kawan gua. dulu gua penah lepak-lepak sambil main teng-teng kat sini. Shinjuku punya la ramai manusia. Kali ni lengang tanpa insan.

Gua lepak kat Tokyo sementara tunggu flight gua pada malamnya. Gua jalan-jalan kat akihabara dan harajuku. Alhamdulillah masih ada makhluk bernama manusia. Tapi tak ramai sangat. Maybe depa risau kena radiation kot. Tapi gua tak heran. Gua datang sana nak shopping. Nak balik Malaya haruslah beli omiyage(cenderahati) untuk insan-insan tersayang.

Dekat Tokyo gua jumpa kawan-kawan gua. depa semuanya nak lari balik Malaya risau akan sebarang kemungkinan. Ada kawan gua(girls) cerita. Masa 1st day sebelum gempa tu depa plan nak ke korea. So petang tu depa pergi la karok sebab flight malam. dekat tingkat 6 kot tak silap gua. tengah syok karok sekali gempa bermagnitud 7.2(pada waktu ni kawasan sendai 8.9) telah berlaku. Bayangkan bangunan tengah berdansa lu orang lepak dalam tu. Kejadian tu berlaku selama 5-10minit. Memang tak boleh bayang apa perasaan depa. By the way, gua sangat jeles. gua tak pernah rasa macam tu. Huhu. Then sudah la gempa, haneda airport pun tutup hari tu. So kawan-kawan gua tak dapat keluar jepun masa tu. Tiket pun tak leh refund so depa beli tiket Malaysia terus.

Gua sebenarnya tak pernah rasa gempa bumi walaupun dah setahun gua dok jepun. Kawasan gua dikatakan kawasan hijau gempa bumi. Dah bertahun tsuyama tak rasa gempa. Tapi orang tua-tua cakap kalau dah lama tak kena, sekali kena memang sapu bersih macam dekat kobe dulu. Gua harap jangan la jadi macam tu kat tempat gua. kalau nak jadi pun biar la gua dah balik Malaya.

9 sudah menulis:

d_tieah said... [reply]

Huhh.. Kira tempat awak aman lah ek? Syukurlah.. Owh, dah kat Malaysia rupanya.. Balik kenapa? Family bimbang keadaan kat sana ke? Uik, baguslah kalo tak pernah rasa gegaran gempa bumi.. Bahayalah.. Nasib baik kwn2 tadi selamat.. Fuhh.. Dahlah tgh karok.. Ngee :)


Entry Terbaru 1 : Sudah Tertulis Dalam Al-Quran Tentang Musibah Di Jepun
Entry Terbaru 2 : Malaysia Selamat Dan Jangan Percaya SMS Kesan Radiasi

Cik Syira said... [reply]

pergh.. tengok dlm tv pun scary.. inikan pulak nak merasa.. btw welcome back to malaysia! :)

Schajar McFlurry said... [reply]

awat balek msia...? bukan ritu dah kat msia ker...???

shafiq ahmad said... [reply]

@d_tieah - alhamdulillah aman..balik pun sebab tengah cuti spring..tu la..naseb la depa ok

@cik syira - yes scary tapi nak rasa gak..baru boleh balik kampung cerita kat orang..huhu..btw thanks

@schajar mcflurry - eh baru je la balik..huhu

hans said... [reply]

nasib ko selamat weih
alhamdulillah

Syafiqah Sabki said... [reply]

alhamdulillah x de ape2,home sweet home ^_^"

si ngokngek said... [reply]

waa~~bestnya..satu ary nanti support lar aku p sana erk.hehe

Ferdaus Zulkifli said... [reply]

terbaek ah...nway jepun amacam right now yer:))??

shafiq ahmad said... [reply]

@ferdaus zulkifli - ntah la sekarang macam mana..dah kat malaysia ni dengar berita2 malaysia je..lebih2 pulak tu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...