nuffnang

kata-kata indah

"loving you is a crime, then prisons me"

Friday, March 18, 2011

shut up if you know nothing about japan

assalamualaikum

gua macam biasa dok kat Malaya pusing-pusing dekat facebook. Gua baca wall post video kawan gua pasal statement suami isteri najib. Layan je la video kat sini.


Gua sangat tak puas hati sama ini rosmah. Cakap main ikut suka hati mak bapak dia ja. Gua sedih ada isteri pemimpin macam ni. Takdak relativity pun green technology or climate change dengan gempa bumi ni. She is know nothing about japan.

Gua bukan nak kondem Malaysia, tapi environment kat jepun dengan Malaysia sangat berbeza. Dan aku tak rasa pun jepun punya technology tak mesra alam. Contohnya kat Tokyo, walaupun gila punya maju, tapi lu orang akan rasa macam dekat kampong-kampung. Udaranya fresh. And lu orang akan rasa seronok-seronok je kat sana. Kalau depa buat constraction, hamper takdak debu-debu berterbangan diudara. Malaysia? Boleh sesak nafas kalau lalu tepi constraction site. Ini rosmah cakap tak mesra alam?

Pasal nuclear pulak. Jepun memang terpaksa pakai nuclear as their electric power source. 60-70% electric di sponsor oleh nuclear. Peratus yang lain ialah hydro dan char coal. Jepun negara maju. So depa perlukan tenaga electric yang cukup untuk tampung semua. Jangan samakan Malaysia sebab Malaysia pakai hydro pun dah cukup. Lagi satu, struktur geografi jepun tak sesuai untuk buat empangan. Dan depa juga taknak buat empangan sebab tu akan merosakkan bukit-bukit(70% jepun dilitupi bukit dan gunung) untuk memastikan nilai-nilai hijau dalam negara depa. Ini rosmah cakap takde green technology?

“why don’t they use solar as electrical source?” yes they do. Gua pernah pergi power plant dekat Osaka. Kilang ini ada 2 iaitu daiichi(plant satu) daini(plant dua). Gua pergi daiichi. For your info, daini ialah reactor nuclear and daiichi char coal. Gua pegi daiichi punya power plant. Depa cite kat gua, solar energy yang depa pakai just boleh sapot power plant tu je. Tak cukup untuk supply tempat lain. solar energy ni ikutkan memang paling murah. Tapi teknologi sekarang belum mampu lagi menangani masalah utamanya iaitu manufacturing cost. Gua belajar pasal solar. And untuk sekeping papan solar tu kalau yang boleh sapot banyak, dah bape ribu habis. So sebab tu jepun masih lagi bergantung pada nuclear

Gua sebenarnya malu dengan statement bik mama. Jepun punya efektif dalam menangani masalah bencana alam dan nuclear. Bik mama senang-senang je cakap macam tu. Gua malu dengan lecturer gua yang mengajar bahasa jepun kat Malaysia dulu. Dah la depa paham gak bahasa melayu. Gua tak tau nak letak mana muka gua kalau jumpa dengan depa nanti. Yang masuk cnn psl kartun tu, gua risau gak kalau kawan-kawan gua kat jepun tengok benda tu. Apa depa rasa? And for sure gua kena pulau lepas ni. Tak dak sensetiviti langsung. Bajingan punya manusia!

kalau rajin baca la ulasan mantap senpai gua

12 sudah menulis:

Penggali (OM) said... [reply]

ya! sokong2! x patut beliau berkate bgitu!

ahmad h said... [reply]

akhirnya ad gak post worth reading. tahniah! lol

--FiZa-- said... [reply]

tu la aku paham kot perasaan kena pulau di ngra org..huhu

Adzriel AB said... [reply]

akak rasa penerimaan org jepun ok cara depa thinking dgn kita tak sama. bukan semua pun suka dgn statement tu..including me.

http://adzriel.blogspot.com/2011/03/kerana-pulut-santan-binasa.html

♥i'm ulya♥ said... [reply]

entry bijak! :D

FATIN SYAFIQA said... [reply]

haha. agak ah. ckp tk buat siasatan ke apa. malu je.

si ngokngek said... [reply]

sabar ja lar..dya tak taw...nk buat mcm mna,kesian dya~~hmm

d_tieah said... [reply]

Terbaek syafiq.. Tahnx sebab share.. Nak cari memang malas.. Ngee :)

Entry Terbaru : Video Bloody Wealth/Harta Berdarah Taib Mahmud

mykhalis said... [reply]

bola dia tak tahu apa2 lebih baik diam

Rak buku yang menarik TETAPI buat Mak Mentua jeles

PReDicToR said... [reply]

yup..sokong!!

nothing substantial said... [reply]

jgn amik port sgt psl ape yg die kata. sume org tau doesnt make sense sbb *natural disaster* has nothing to do with how u treat the environment.

it's like saying,

"kelantan banjir sbb byk sgt org guna minyak unleaded.."

padahal xde kena mengena pun. so lek bro. apa dia kata hanya layak dijadikan sumber jenaka. :P

Gnie@SimplyStyle said... [reply]

ulasan yang mantap...keep up =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...